Herpesvirus 1, EHV-1

Det är vad min älskade ponny fått för diagnos. Fastställd! Och nej, det är varken en könssjukdom eller ett "munnsår". Vi vet inte hur han blivit smittad heller. Det smittas enbart genom luften, typ om en häst skulle hosta precis bedvid en annan osv. Det här är ett mysterium! Här kommer en beskrivning på det:

Neurologiska symtom

De neurologiska skador EHV-1 virus kan orsaka, visar sig som allt från lindrigare rörelsestörningar till att hästen blir vinglig (slinger) eller förlamad. De neurologiska symtomen vid infektion kommer plötsligt, till skillnad mot de rörelsestörningar som ses vid många andra infektioner och sjukdomar.

En del drabbade hästar tillfrisknar, medan andra aldrig återhämtar sig helt. Hästar med allvarliga symtom kan dö eller måste avlivas av djurskyddsskäl.

 

 

Hur tycker ni att det låter ? Själv så tycker jag inte att det låter så kul. Han har i och för sig tillfrisknat fort och är inte lika "vinglig" längre. Han kan komma att få lov att vara i vila i ca. 2 månader. Hur nu det ska gå till :S Så länge har han aldrig vilat. Han kommer bli galen. Och han fick absolut INTE springa i hagen. Så vi måste hålla koll på honom, lätt! Kommer bli ett heltidsjobb. Såå jävla typiskt när jag inte kan komma hem och hjälpa mamma!! Blir så ledsen. Han måste bli bra! Nu har det gått ut ett rixlarm i hela Dalarna om det här, och ja, det är min häst som är sjuk. Vill hem till min Curry :(

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ida-Marie

Usch hoppas verkligen att han kryar på sig och blir helt bra. Skönt att vet vad det är iallafall så man kan jobba emot det. KRAM

2008-10-08 @ 22:28:07
URL: http://idamaries.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0